Podczas dorocznego Dnia Luksusu zorganizowanego na Akademii Leona Koźmińskiego gościła Joanna Przetakiewicz (założycielka i art director) i Sylwia Oleszczuk (CEO) Domu Mody LaMania. Obie Panie, a szczególnie Joanna, zrobiła na uczestnikach duże wrażenie. W wystąpieniu czuć było pasję, zaangażowanie i pewność siebie.
Joanna Przetakiewicz stworzyła markę LaMania. Jest do ekskluzywny dom mody damskiej. Fundamentem, oprócz zaangażowania i bezkompromisowego podejścia twórcy, jest jakość produktu, piękno kreacji (od stroju po butik) oraz historia marki. Joanna stawia na rozwój, tak samo osobisty jak i pracowników na każdym szczeblu. Sięga najwyżej, nie przyjmuje rozwiązań pośrednich jeżeli nie ma takiej konieczności, skrupulatnie planuje i realizuje plany ekspansji. Wspólnie z zespołem buduje markę luksusową. Podkreśla rolę pracy zespołowej i wspólnego sukcesu.
Uważa, że marka luksusowa musi mieć swoją legendę, która stworzy wokół aurę tajemniczości i pożądania. Firma musi szybko wybrać poziom z którym chce być kojarzona i przygotować się na długi, regularny marsz w obranym kierunku. W tekście Marka Polska Luksusowa, przytaczam 4 filary na których opiera się luksus i związane z nim dobra. Należą do nich:
- rozpoznawalność, uznanie, przynależność do grupy innych, duma nabywcy
- wyjątkowość, unikalność, ograniczony dostęp, prestiż, które mogą być związane z dojrzałością i klasą nabywcy,
- wysoka jakość, która zapewnia wyjątkowy komfort, wygodę, wolność nabywcy
- wysoka cena, która potwierdza powyższe cechy ale również wiąże się z bogactwem materialnym oraz stawia granice innym
Zadaniem organizacji jest umiejętne balansowanie pomiędzy ww kryteriami oraz odpowiedni dobór narzędzi, tak aby osiągnąć optymalny na dany okres i rynek efekt. Do tego dochodzi edukacja klienta, musi wiedzieć, co kupuje i dlaczego jest to tyle warte.
O tym jak ważne są powyższe elementy przekonali się właściciele marki Pierre Cardin. Nosząca miano prestiżowej i elitarnej w latach 60 straciła ten status, kiedy rozszerzono licencję na inne kategorie produktów. Do końca lat 80 wartość i marże znacznie spadły.
Joanna Przetakiewicz dobrze zna rynek, postanowiła jednak wykonać pewien test i w tajemnicy otworzyła butik w Galerii Mokotów. W ten sposób chciała dotrzeć do klientów spoza swojego środowiska. Akcja okazała się sukcesem i kolekcja bardzo szybko się sprzedała. Jednak zamiast się cieszyć sukcesem, firma stanęła w obliczu zagrożenia, że zabraknie odpowiedniej ilości towaru. Proces powstawania, pomimo że w Polsce nie jest błyskawiczny.
Oficjalna prezentacja marki odbyła w Galerii Zachęta (premiera polska) i Royal Academy of Arts (premiera europejska). Show bardziej przypominał sztukę niż klasyczny pokaz mody. Takie podejście ma pozycjonować markę i nadać jej pożądany charakter. Dla wielu nie bez znaczenia pozostaje fakt, że ojcem chrzestnym LaManii jest Karl Lagerfeld. To, zaangażowanie w promocję celebrytów i inne kontakty Joanny w świecie mody tworzą otoczkę i krok po kroku budują legendę.
LaMania to wynik pomysłu, który powstał na przełomie zaledwie kilku miesięcy. Wziął się z tego, że Joanna projektowała dla siebie ubrania. Z czasem znajome i koleżanki coraz częściej dopytywały się o możliwość zakupu tych kreacji. Kiedy walizka podróżna Joanny wypełniona była tylko jej projektami, wiedziała już co powinna zrobić po powrocie do domu. Mała śmietankowa została sprzedażowym hitem.
Prezentacja przedstawicielek LaManii była inspirująca i dobrze przygotowana. Takie działania wymagają sporych nakładów finansowych dlatego Joanna widnieje w wielu plotkarskich pismach i często jest oceniania przez pryzmat życia prywatnego. Ma przyjaciół, fanów ale też wrogów i każda kobieta w jej sytuacji zdaje sobie z tego sprawę. Jednak oceniając LaManię należy oddzielić się od spraw osobistych i popatrzeć na nią jak na biznes, za którym, już teraz, stoi sztab ludzi. Ich celem jest realizacja planów finansowych w takiej a nie innej branży, z tak określonym produktem i grupą odbiorców. Biznes to biznes, choć tego dystansu trochę mi zabrakło.
Podsumowując, dla LaManii najważniejsze jest, aby stworzyć markę o wyrazistym charakterze, historii i legendzie za którą stoi pasja i marzenie. Wszystko dzięki determinacji i pewności siebie.
Poznajcie firmę:
1. Dom Mody LaMania
0 komentarze:
Prześlij komentarz